Schepencollege Haacht betaalde geen rolgeld: amateurisme of schuldig verzuim?

Op 14 augustus 2019, over deze onderwerpen: Middenstand, Mobiliteit, Ruimtelijke Ordening
Site van de voormalige witloofveiling aan Kampenhout-Sas

N-VA Haacht neemt al twee jaar het voortouw in de strijd tegen de komst van het nieuw winkelcentrum “MG Kampenhout” van projectontwikkelaar MG Real Estate uit Gent, bij de meeste mensen beter bekend als “mini-Uplace”, op de site van de voormalige witloofveiling aan Kampenhout-Sas.

Op 13 augustus 2018 volgden de andere Haachtse partijen eindelijk, maar koppelden er in aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen de bouw van een zwembad aan vast, een eis die na 14 oktober 2018 collectief werd vergeten.

Alle Haachtse partijen tekenden een bezwaarschrift dat zich toespitste op de toekomstige mobiliteitsproblemen bij de eventuele komst van een winkelcomplex. Maar N-VA wou verder gaan in dit bewaarschrift.

Onze bezwaren zijn nog steeds:

mobiliteit: verlengen van de files richting Brussel tot 410 m (sic) + gebrek verkeersveiligheid;

het project heeft weinig ruimtelijke kwaliteit: het winkelcomplex zal vooral de Haachtse handelskern bedreigen;

verkeerde ruimtelijke bestemming: de site is bovendien volgens het Gewestplan grotendeels gelegen in een zone voor dienstverlening en de voorgestelde invulling met veel grootschalige detailhandel is niet conform de voorschriften van die zone.

Het zou hier gaan om de verhuis van bestaande baanwinkels (en nieuwe winkels) op de N26 naar het winkelcomplex. Er zijn echter geen harde garanties opgenomen dat het ook echt zou gaan over de herlocalisatie van deze baanwinkels, met andere woorden: dat er op de oude locaties geen nieuwe baanwinkels zullen komen. Eerder was er al vanuit de Vlaamse Overheid een negatief advies gegeven voor een socio-economische vergunning voor het winkelcomplex.

Joke Schauvliege

Eén van de laatste beleidsdaden van Joke Schauvliege (CD&V) als minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en milieu (nu: omgeving) was de goedkeuring en ondertekening van de omgevingsvergunning voor het winkelcomplex MG Kampenhout, ondanks alle bezwaarschriften.

Het college van burgemeester en schepenen van Haacht (Open VLD, CD&V en sp.a) (CBS, hierna schepencollege) ging in beroep op 18 maart 2019 bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvV).

Schepencollege betaalde geen rolgeld

De N-VA is verbouwereerd om vast te stellen dat het schepencollege van Haacht “vergat” om rolgeld te betalen zoals vereist bij elk beroep bij de RvV waardoor haar beroep op 2 juli 2019 onontvankelijk werd verklaard.

Zie link uitspraak RvV: https://www.rwo.be/Portals/126/RVVB/Annulatie/RVVB.A.1819.1154.pdf?ver=2...

De N-VA stelt zich hier ernstige vragen bij, in het algemeen belang van de inwoners van Haacht. Ofwel weet het schepencollege niet hoe ze beroep moet aantekenen bij de bevoegde instanties en kan men zich dan ook ernstige vragen stellen over de competentie van ons gemeentebestuur bij dergelijk amateuristisch “geklungel”.

Ofwel heeft het schepencollege stilletjes een achterpoortje gezocht (en gevonden) om van dit beroep “af te zijn”. We mogen niet vergeten dat de bevriende bestuursmeerderheid in Kampenhout (ook Open VLD en CD&V) immers zeer openlijk voorstander is van het nieuwe winkelcomplex MG Kampenhout. De partij van de Kampenhoutse burgemeester (CD&V) is eveneens de partij van voormalig minister Schauvliege.

De N-VA die zich verder zal blijven verzetten tegen de komst van het winkelcomplex, voelt zich bedrogen. Vandaag is het een jaar na de gezamenlijke ondertekening van het bezwaarschrift.

Was dit slechts een verkiezingsstunt?

Frank Vannetelbosch
Gemeente- en OCMW-raadslid