Nieuw logistiek complex in Kampenhout-Sas

Op 8 november 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer
Hier komt de nieuwe ontsluitingsweg voor vrachtwagens

… en geen woord hierover in het splinternieuw mobiliteitsplan van Haacht!

Nu de twee turbo-rotondes aan Kampenhout-Sas afgewerkt zijn, vragen velen zich af waarom er zo veel geld werd besteed aan de complete heraanleg van de bestaande rotondes en staat iedereen versteld van de recordtijd waarin dit project gerealiseerd werd, terwijl andere broodnodige wegenwerken vele jaren aanslepen of zelfs helemaal niet uitgevoerd worden. Had men beter niet eerst een rotonde aangelegd op het drukke kruispunt van de Zoellaan met de Keerbergsesteenweg? Bovendien lijkt het winkelcentrum waarvan al een tijdje sprake op de site van de voormalige witloofveiling (momenteel het vaccinatiecentrum) er - voorlopig althans - niet te komen.

Maar in het midden van de grote vakantie, zoals we al vaker gezien hebben, blijkt er in de grootste stilte een openbaar onderzoek gevoerd te zijn door de gemeente Kampenhout, waar noch Kampenhout zelf of de twee andere betrokken gemeenten Haacht en Boortmeerbeek ook maar enige ruchtbaarheid aan hebben gegeven.

En dit staat helaas in schril contrast met de omvang van het dossier. Het gaat namelijk over een aanvraag van Weerts Group, een firma uit Luik gespecialiseerd in opslag, transport en logistieke diensten, om achter de McDonald's aan Kampenhout-Sas een gigantisch logistiek centrum te ontwikkelen op een terrein van 10,7 hectare bestaande uit een bedrijfsgebouw met bijhorende kantoren, laad- en loskades en parking. Enkele cijfers uit het dossier: de bedrijfsgebouwen hebben een oppervlakte van ongeveer 32.000 m², er komen 62 laad- en loskades voor vrachtwagens, 95 standplaatsen voor vrachtwagentrailers, 21 wachtplaatsen voor vrachtwagens en 210 autoparkeerplaatsen. Na realisatie van dit project zullen zo'n 1.046 extra PAE-bewegingen per dag worden gegenereerd (PersonenAutoEquivalent), waarvan 900 door vrachtverkeer (450 inkomend, 450 uitgaand). Een aanzienlijk deel daarvan zal ook langs de Provinciesteenweg onze gemeente doorkruisen.

Een project met een behoorlijke impact op de toekomstige mobiliteit dus. We vragen ons dan ook af waarom dit openbaar onderzoek weeral in de grootste stilte moest plaatsvinden en blijkbaar niet eens een vermelding als nieuws-item op de gemeentelijke website waard was. Een info-sessie voor de inwoners van Kampenhout, Boortmeerbeek en Haacht lijkt ons voor dit mega-dossier een absoluut minimum.

Om nog maar te zwijgen over het splinternieuw en duur mobiliteitsplan dat Haacht door een groot studiebureau heeft laten opstellen en waarover wél veelvuldig gecommuniceerd werd naar de inwoners van Haacht. Alleen vinden we in dit mobiliteitsplan geen woord terug over dit nieuw logistiek complex aan de voordeur van onze gemeente.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is