N-VA Haacht roept op tot snelle realisatie van ontsluitingsweg Hambos

Op 29 juli 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken & Verkeer, Verkeersveiligheid
Nieuwe brug van Tildonk over het kanaal Leuven-Mechelen

Recente telstudies van de verkeersintensiteit in de dorpskernen van Tildonk en Wespelaar geven aan dat het aandeel van vrachtverkeer er is opgelopen tot 11%. Een groot deel van dit verkeer is toe te wijzen aan de steeds verdere ontwikkeling van de firma Hambos Logistics (Celis) op het industrieterrein van Hambos. Ondertussen heeft Celis ook een exploitatievergunning aangevraagd en gekregen waardoor het aantal vrachtbewegingen in de toekomst nog verder zal stijgen.

Maar de lang verwachte ontsluiting die het vrachtverkeer van en naar Hambos moet omleiden via de nieuwe brug in Tildonk en een nog aan te leggen verbindingsweg naar de Mechelsesteenweg (N26) laat op zich wachten. Deze weg had medio 2018 al moeten klaar zijn, maar onder andere door een procedurefout werd er veel kostbare tijd verloren. Ondertussen werd in mei 2019 de nieuwe brug over het kanaal in Tildonk geïnstalleerd, maar van de aanleg van een nieuwe weg is voorlopig nog geen sprake.

Nochtans is deze weg cruciaal om de mobiliteit en verkeersveiligheid in Tildonk en Wespelaar te waarborgen, want éénmaal deze ontsluitingsweg gerealiseerd, geldt er een algemeen verbod om nog met vrachtverkeer door het centrum van Tildonk en de schoolomgevingen te rijden. Daarom roept N-VA het gemeentebestuur van Haacht (Open VLD/CD&V/sp.A) op om dringend werk te maken van de realisatie van deze weg naar de N26, zeker nu het beroep dat de gemeente had ingespannen om de exploitatievergunning van Hambos Logistics tegen te houden tot aan de realisatie van de nieuwe weg, op juridische gronden verworpen is.

“Naar goede gewoonte zal de gemeente dit wel weer in de schoenen van N-VA proberen te schuiven”, reageert N-VA Haacht, “maar bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) die sinds 2018 het departement Omgeving leidt, kon niet anders dan de schade zoveel mogelijk proberen te beperken door een aantal voorwaarden op te leggen. “De juridische basis voor de vergunning van Celis werd jaren eerder al gelegd door het Open VLD-bestuur van Haacht, en daarbij heeft men de cruciale fout gemaakt om de realisatie van de ontsluitingsweg geen verplichte vereiste te maken voor de verdere ontwikkeling van het industrieterrein Hambos. Nu deze ontsluitingsweg vertraging oploopt, kan men deze vergunning niet langer tegenhouden en de inwoners van Tildonk en Wespelaar zijn daar de dupe van.”

Zolang de nieuwe weg niet aangelegd is, zullen er dus nog vrachtwagens door het dorp van Tildonk en Wespelaar denderen. Daarna geldt er een verbod op vrachtverkeer. In tussentijd bepaalde Zuhal Demir dat vrachtverkeer verboden is in de schoolomgevingen op weekdagen tussen 7u45 en 8u45 en tussen 14u45 en 15u45 (op woensdag tussen 11u30 en 12u30). Ook moet vanaf 1 januari 2021 verplicht minimaal 90.000 ton worden overgeslagen per boot via de aanlegkade.