N-VA Haacht gaat voor Primus Express

Op 18 oktober 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

N-VA Haacht ijvert al jaren voor een rechtstreekse treinverbinding, de ‘Primus Express’ (*), tussen het station van Haacht en Brussel tijdens de piekuren via “de bocht van Hofstade”.

Met de onderhandelingen voor een federale regering in het vooruitzicht, lijkt het ons het ideale moment om deze treinverbinding terug op de (federale) agenda te plaatsen.

De treinhalte van Haacht (jammer genoeg geen station meer) is de drukst gebruikte treinhalte in onze streek met een bovengemeentelijk, regionaal karakter zoals ook al aangehaald door de NMBS, provincie en gemeente Haacht.

Het station van Haacht heeft een hoge mobiliteit-strategische waarde. Het ligt enerzijds midden tussen de steden Leuven en Mechelen. Anderzijds is het slechts één kilometer verwijderd van het mobiliteitsknooppunt Kampenhout-Sas (N26 en N21).

Tijdens de werken aan de nieuwe brug van Kampenhout-Sas meer dan een decennium geleden was er tijdelijk een rechtstreekse treinverbinding tussen het station van Haacht en Brussel.

De maatschappelijke kosten en baten (MBK)-analyse van deze ‘Primus Express’ is significant beter dan een eventuele nieuwe (snel)tramverbinding tussen Haacht en Brussel.

Daarnaast pleit N-VA Haacht voor een extra ticketautomaat op het perron richting Mechelen en camerabewaking aan de treinhaltes van Haacht en Wespelaar-Tildonk.

N-VA zal maandag 21 oktober actievoeren op de perrons van het station van Haacht en aan de pendelaars een flyer uitdelen met hierop de link van de online petitie.

Steun de Primus Express en onderteken de petitie hier.

 

(*) Het woord primus, prima, primum betekent de eerste, de snelste (los vertaald)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is