Het woord is aan Bert

Op 6 december 2017, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Fietspaden, Lokale afdeling, Over ons, Persartikels, Veiligheid:, Verkeer & Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Rondom Haacht 06/12/2917

Op 6 december 2017 kreeg onze afdelingsvoorzitter Bert Francois het woord in Rondom Haacht.

Wat vindt u de belangrijkste verwezenlijkingen van het huidige bestuur?

De realisatie van de "Heerlijckheid Roost" met enerzijds de heropbouw van de fundamenten van het verdwenen kasteel van Roost en anderzijds de integratie ervan in een openbaar buurtpark dat samen met de aanliggende Anti-Tankgracht (met zowel een militair-historisch als ecologisch belang) en de gerenoveerde Oude Hansbrug een meerwaarde betekent voor Haacht en de ganse regio.

Wat moeten de prioriteiten zijn van de volgende ploeg?

De erbarmelijke staat of zelfs het totaal gebrek aan fietspaden op sommige plaatsen in Haacht. De veiligheid van de zwakke weggebruiker moet verbeterd worden door bv. de dringende heraanleg van de Vinkstraat (uitgeroepen tot slechtste straat van Haacht) die nu al 5 jaar aansleept. Verder moet er werk gemaakt worden van de opwaardering van de handelskern. De opmars van grote baanwinkels die de kleine zelfstandige winkels in het centrum bedreigen, is een probleem dat in samenspraak met de buurgemeenten moet aangepakt worden.

Wat vindt u zo mooi aan uw gemeente?

Haacht is een prachtige parel in het Vlaamse Dijleland met nog veel groen. Ik denk bijvoorbeeld aan het Haachts Broek, Schorisgat of het schilderachtige Vaart-tracé in Tildonk. Het Arboretum van Wespelaar heeft een verzameling bomen die uniek is in de wereld. Maar Haacht bruist ook van de activiteit. Deze mix van landelijke Vlaamse gezelligheid waar de mensen nog tijd nemen om met elkaar te praten en bloeiende gemeente vol opportuniteiten is uniek in de Brabantse Kempen. En dat mag gekoesterd worden.

Rondom Haacht 06/12/2917