Bouwpauze voor appartementen in Haacht

Op 10 november 2020, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening en wonen

In Haacht werden de voorbije jaren zeer veel meergezinswoningen gebouwd. Sinds 2010 is het aantal meergezinswoningen – appartementen in de volksmond - zelfs verdriedubbeld! In veel gevallen weegt de impact van meergezinswoningen op de mobiliteit, de leefbaarheid en de sociale verbondenheid.

N-VA Haacht wil een bruisende en aangename dorpskern met veel groen en open ruimte en stelt daarom een bouwpauze voor meergezinswoningen voor. N-VA Haacht vraagt dat de gemeente geen vergunningen meer toekent voor meergezinswoningen tot eind 2022.

Van deze bouwpauze zal de gemeente nuttig gebruik kunnen maken om inspraak te organiseren, onder andere over het grote project Lombaarden. Het gemeentebestuur wil hier samen met een projectontwikkelaar landbouwgronden omzetten in bouwgronden voor winkels en appartementen.

N-VA Haacht vraagt een optimale bescherming en publieke toegankelijkheid van de boorden van de Binnenbeek, behoud van het bestaande groen en behoud van de parkings kort bij het centrum. Verder vraagt N-VA een faire behandeling van de meerwaarde van de gronden en een meer voelbare bijdrage van de projectontwikkelaars voor het medegebruik van de nutsvoorzieningen.

Ook het project Spreeuwenstraat mag ondertussen beter overdacht worden. Volkswoningbouw denkt er immers, samen met het Haachtse gemeentebestuur, sterk aan om de bungalowhuisjes in de Spreeuwenstraat te vervangen door 3 blokken met in totaal 26 appartementen. Met een ligging vlak bij het waardevolle gebied Haachts Broek en buiten de zogenaamde ring van Haacht moet ook dat minstens onderworpen worden aan een ruimtelijk uitvoeringsplan en een inspraakprocedure.

Want wanneer het gemeentebestuur zelf appartementen plant buiten de ring, waar zal dan de verstedelijking van onze gemeente stoppen?