Weerstand tegen kmo-zone Lombaarden

Op 11 maart 2011

"Eigenaardig dat het schepencollege de landbouwgronden langs de Lombaarden tot bedrijvenzone willen omvormen", vindt gemeenteraadslid en voormalig schepen Marc Vermylen (N-VA). "Haacht heeft in vergelijking met de meeste omliggende gemeenten immers al flink wat meer oppervlakte gereserveerd voor bedrijven, voornamelijk langs de spoorlijn Leuven - Mechelen, en ook deels langs het kanaal. Zo zijn er al de zones Kruineike en Hambos. In deze laatste zijn recent nog uitbreidingswerken gestart. Bovendien heeft de provincie gesteld dat ze de zone Kampenhout-Sas als een specifiek economisch knooppunt beschouwt, waar ze de lokale behoeften van de gemeenten Kampenhout, Boortmeerbeek en Haacht wil bundelen. Een logische beslissing want op Kampenhout-Sas staan zowel het kanaal als de N21 en de N26 voor de verkeersafwikkeling garant", is Vermylen van mening.

Actiecomités

"Actiecomités van de Zoellaan en de Kloosterstraat - beide straten staan in onmiddellijke verbinding met de Lombaardenlaan - beoordelen de huidige verkeersoverlast al als onaanvaardbaar. Een bedrijvenzone op Lombaarden zal dit nog verergeren en zal ook de verkeersveiligheid voor de vele scholieren die naar de Puzzel of Don Bosco fietsen bedreigen."

Lidl en Hubo

De buitenring van de door vele grachten en beken dooraderde Lombaarden is volgens N-VA ook bouwkundig gezien ongeschikt voor een nieuwe bedrijvenzone. Volgens de partij zou het aansnijden van de binnenring voor sociale woningbouw of openbaar nut een meer realistische visie zijn.

Burgemeester Armand Van Cappellen (CD&V), bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en Lokale Economie zegt dat het de bedoeling is een kleine, lokale en ambachtelijke kmo-zone te creëren. "We willen de ondernemers van Haacht de mogelijkheid bieden in eigen gemeente uit te breiden. De buitenring van de Lombaarden zal voor de herlokalisering van kleine ambachten, bijvoorbeeld een bakkerij, worden voorbehouden. Langs de binnenkant zal er aan kleinhandel kunnen worden gedaan, wat bijvoorbeeld de komst van een Lidl naast de in aanbouw zijnde Hubo mogelijk maakt. Deze nieuwe lokale activiteiten zullen geen massa extra verkeer met zich meebrengen, maar vanzelfsprekend zullen, indien nodig, maatregelen worden genomen. Wat het grondwater betreft, moet het bodemonderzoek uitwijzen welke bouwtechnieken mogelijk zijn", ziet Van Cappellen weinig terechte argumenten in het bezwaar van N-VA.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is