N-VA verwacht meer inspanning voor jeugdvereniging met huisvestingsprobleem.

Op 12 april 2012

Eind 2010 geleden keurde de OCMW-Raad unaniem een recht van opstal goed op gronden van het OCMW in de Pleinkensstraat te Wespelaar voor 30 jaar aan de Scouts van Haacht-Station.

Het debat duurde welgeteld 5 minuten. N-VA-raadslid Frank Vannetelbosch was tevreden met het besluit dat was genomen over de partijgrenzen heen.                                                                         In het verleden kende de OCMW-Raad immers hetzelfde recht van opstal toe aan een andere jeugdvereniging.

Dit was echter niet gerekend op het veto vanuit het schepencollege. Wat volgde was een jaar lang getouwtrek over het afzwakken van het recht van gebruik.

Onder deze druk kwam een compromisvoorstel van een huurrecht van 10 jaar uit de bus met onzekere verlengingsmogelijkheden. Op de gronden van het OCMW mogen de Scouts lokalen oprichten maar door deze beperking in tijd tot 10 jaar is het mogelijk dat ze dezelfde investering na deze termijn opnieuw moeten doen.

De investering in lokalen, nutsvoorzieningen en de aanleg van speelterreinen heeft weinig zin voor een jeudvereniging indien ze na 10 jaar de gronden moet verlaten.

De huidige scoutslokalen en terreinen zijn gesitueerd o.a. op gronden van de Brouwerij van Haacht. Deze heeft beslist om de gronden aan te wenden teneinde daar een koffiebranderij  te bouwen.

De N-VA hekelt de halfslachtige inspanning voor jeugdverenigingen belast met een overduidelijke huisvestigingsproblematiek Dat is een gemeente met toekomst onwaardig.

De N-VA roept op gezien de huidige omstandigheden het oorspronkelijke, unaniem goedgekeurde besluit van 30 jaar recht van opstal opnieuw op tafel te leggen en op deze manier zekerheid te bieden aan de Scouts.