Bert Francois, oprichter ‘Stop de Oven’ en voorzitter van ‘Kampenhout-Sas Ademt’, wordt lijstduwer N-VA Haacht

Op 12 augustus 2012

Bert Francois (46), oprichter en bezieler van het actiecomité Stop de Oven, is al meer dan 4 jaar lang één van de opvallendste gezichten in de strijd tegen de komst van de omstreden verbrandingsoven op de grens tussen Haacht en Kampenhout. Bij het grote publiek is hij vooral bekend omwille van zijn harde kritiek aan het adres van Recover Energy, de firma die aan Kampenhout-Sas  jaarlijks 150.000 ton afval wil verbranden. Maar ook achter de schermen werkt Francois al jarenlang aan een juridische oplossing die de plannen voor de afvaloven definitief naar de prullenmand moet verwijzen.

Mede aangezet door andere milieudossiers, zoals de aanvraag van Van Gansewinkel om asbest en andere gevaarlijke materialen op te slaan vlakbij woonwijken in Haacht-Station, richtte Bert Francois in 2010 het actiecomité Kampenhout-Sas Ademt op, waarvan hij sindsdien voorzitter en woordvoerder is. Vorige maand nog vernietigde Joke Schauvliege de milieuvergunning van Van Gansewinkel na een beroepsprocedure van Kampenhout-Sas Ademt, waarop de afvalverwerker besliste af te zien van verdere asbestopslag aan Haacht-Station.

Bert Francois wordt lijstduwer op de N-VA- lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen in Haacht.

Gust Van Loo, organisator van Hogt zingt, de Hogtse boys en de plantjesactie van Kom op tegen Kanker neemt nu de zesde plaats op de Haachtse N-VA-lijst.

Met Bert als lijstduwer legt N-VA Haacht de klemtoon op een gezond woonmilieu en een leefbare mobiliteit en profileert ze zich als de partij die in de komende legislatuur definitief wil afrekenen met de fel betwiste afvaloven. Verder wil N-VA Haacht ook andere milieu- en mobiliteitsdossiers resoluut aanpakken.

Ook in buurgemeente Kampenhout wil N-VA haar verzet tegen de afvaloven kracht bijzetten door Stefan Vandevenne, een andere medeoprichter van Stop de Oven, op de 3de plaats te zetten bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

De Algemene Ledenvergadering van N-VA Haacht keurde zondag 5 augustus de volledige kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober unaniem goed. De intregrale kieslijst zal volgende week worden vrijgegeven.