Programma

Programma banner

Veilig verkeer altijd en overal!

Meisje op een zebrapad

Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit voor N-VA Haacht. Wij willen evolueren naar een verkeerssysteem dat zoveel mogelijk slachtoffervrij is.
 
We willen speciale aandacht geven aan de veilige en autoluwe inrichting van schoolomgevingen en investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.

Wegen- en fietspaden aanpakken na jarenlange verwaarlozing

Rotonde Keerbergsesteenweg

Het kruispunt van de Keerbergsesteenweg met de Lombaardenlaan wordt nog steeds geregeld door verkeerslichten die vooral ’s morgens en ’s avonds eerder hinderlijk dan nuttig zijn voor een vlot verkeer. N-VA Haacht wil op dit knelpunt een rotonde realiseren.

De Rijmenamsesteenweg is een ‘macadam’-baan die nog dateert van voor de Tweede Wereldoorlog. Begrijpelijk dat de betonstroken er nu lamentabel en vooral oneffen bijliggen. De enige oplossing is een volledige heraanleg van deze straat die Haacht via Rijmenam met Mechelen verbindt. Uiteraard met fietspaden langs beide zijden.

De vernieuwing van de Vinkstraat is al sinds 1989 een steeds weerkerende verkiezingsbelofte. En telkens opnieuw zijn er uitvluchten gevonden om zes jaar later het project opnieuw af te blazen. Bij de laatste poging van het huidig gemeentebestuur werd door heel wat eigenaars bezwaar ingediend tegen de buitensporige onteigeningsplannen zodat de plannen voor de heraanleg door de Raad van State werden opgeschort. Hiermee werd de schuld voor het nieuwe uitstel in de schoenen van de bewoners geschoven terwijl deze, een nieuw asfaltlaagje later, nog steeds niet weten wat er met de Vinkstraat zal gebeuren en wanneer.

Snelheidsremmende maatregelen

Jongen aan zebrapad

In een aantal straten in Haacht wordt momenteel steevast door heel wat bestuurders te snel gereden, ondanks geregelde snelheidscontroles van de lokale politie.

Vooral in de Dijkstraat, waar de gemeentelijke sporthal ligt met bijgevolg heel veel fietsende kinderen, zijn snelheidsremmende maatregelen nodig om de veiligheid te verbeteren. We denken hierbij bv. aan elektronische borden die de snelheid aangeven (groen/rode letters) of druktoetsen aan verkeerslichten om fietsers en voetgangers veilig te laten oversteken.

Trage wegen bijmaken én onderhouden

Meisje op de fiets

De trage wegen in Haacht zouden een netwerk moeten vormen tussen de verschillende deelgemeenten, waarbij eventueel rekening kan gehouden worden met aangepaste oversteekplaatsen waar ze de grote wegen kruisen.
 
Deze wegen moeten kunnen uitgroeien tot veilige, rustige verbindingen waar de kinderen buiten het drukke verkeer naar school, sportclub of vrienden kunnen lopen/fietsen, waar iedereen onthaast kan gebruik van maken om binnendoor naar de markt, de sporthal enz. te wandelen. Enkel wanneer we deze wegen een duidelijke functie geven en hiervoor uitkiezen, zullen ze hun nut kunnen bewijzen.

Een goed voorbeeld hiervan is het Petrus Mertenspad dat de woonkern “Wilde Heide” met het centrum verbindt. Veel mensen gebruiken dagelijks dit pad met de fiets of te voet. Ze klagen daarbij dat het onverharde pad er tijdens de wintermaanden zo goed als onbruikbaar bijligt. N-VA Haacht wil daarom het Petrus Mertenspad verharden. Andere voorbeelden zijn het doortrekken van Haardbos tot aan de sporthal (via de evenementenweide) en het verbinden van de Poverstraat met de Lombaardenlaan.

Zwaar vrachtverkeer verbieden op de Grote Baan en door Tildonk-dorp

Jaagpad

Binnenkort start de bouw van de nieuwe brug over het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk, om vervolgens een ontsluitingsweg aan te leggen die het industriegebied Hambos en Kruineike met de N26 (Leuvensesteenweg) zal verbinden.

Voor N-VA is het overduidelijk: er mogen geen nieuwe exploitatievergunningen voor bedrijven met zwaar vervoer worden afgeleverd zolang deze verbindingsweg naar de N26 niet is gerealiseerd. Veiligheid gaat boven alles!

Verder is het ook onaanvaardbaar dat het jaagpad langs het kanaal ter hoogte van Hambos definitief gesloten werd voor fietsers en wandelaars. N-VA Haacht wil een oplossing vinden die toelaat dat het jaagpad terug opengesteld wordt voor recreatief gebruik.

 

Betere communicatie bij wegenwerken

Wegwerkzaamheden

De laatste maanden en jaren zijn heel wat inwoners van Haacht opgeschrikt door startende wegenwerken of omleidingen in hun straat zonder dat ze hiervan op de hoogte werden gebracht.

Met N-VA in het gemeentebestuur moet dit beter kunnen! Het is ook belangrijk dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt en dat er bij vertraging correct gecommuniceerd wordt naar de inwoners.

Meer overdekte bushokjes

Buslijnen verbinden Haacht met Mechelen, Leuven en Brussel. Maar aan de haltes ontbreken op verschillende plaatsen bushokjes, wat tijdens de wintermaanden voor erg onaangename situaties zorgt. N-VA Haacht pleit voor meer overdekte bushokjes.

Veilige, comfortabele voetpaden en meer zitbanken

Zitbankje met twee mensen

N-VA Haacht wil er echt voor ‘gaan’. We zorgen voor goede brede voetpaden op veilige en toegankelijke wandelroutes. Onze oudere inwoners verplaatsen zich vaak te voet vanuit de nabijgelegen woonwijken naar het winkelcentrum of de markt. Verder zijn er in Haacht nauwelijks zitbanken om onderweg tijdens een babbeltje op uit te rusten. Er moeten er meer komen. We laten onze voetpaden jaarlijks nazien door een groep vrijwilligers uit de welzijnsraad en uit de ouderenraad. Zij bezorgen het bestuur de resterende knelpunten.

Versterking van onze dorpskernen

Centrum Haacht

Haacht heeft een gezellig centrum waar het aantrekkelijk is om te winkelen. En dat willen we zo houden en verder uitbouwen. De auto is er te gast; de fietsers en voetgangers zijn er thuis. Parkeren kan er enkel voor korte duur. De parkings van Lombaarden en Klapgat houden we dicht bij het centrum en vergroten we waar mogelijk. Ook de dorpskernen van Wespelaar, Tildonk en Wakkerzeel willen we herwaarderen samen met privé-partners.

Nieuwe impulsen voor de woensdagmarkt

Ook de wekelijkse markt heeft nieuwe impulsen nodig. Ze mag compacter en er mogen meer kraampjes op de markt zelf. We willen ze combineren met een tweedehandsmarkt in de Petrus Mertensweg en een boerenmarkt op de trappen aan de kerk zodat de beleving voor de bezoekers verbetert. Voor N-VA mag de markt in de Werchtersesteenweg pas beginnen aan ‘Zus en zus’ en ‘Arachna’ waar aantrekkelijke terrassen in de zomermaanden een extra troef betekenen. Het stuk tussen de Wespelaarsesteenweg en het rondpunt komt zo vrij voor normaal gebruik. Hetzelfde geldt voor de parkeerplaatsen aan de pastorie. De vernieuwde markt van Haacht willen we promoten met aantrekkelijke startweken met prijzen en animatie om de verloren bezoekers terug te winnen.

Tegen een “mini-Uplace” op Kampenhout-Sas

Witloofveiling

N-VA Haacht is gekant tegen de wildgroei van baanwinkels op de Leuvensesteenweg in Boortmeerbeek. Heel wat van die baanwinkels staan bovendien op zonevreemd terrein.

Toen anderhalf jaar geleden bekend werd dat er een nieuw winkelcomplex van 14.000 m² zou gebouwd worden op de site van de voormalige witloofveiling op Kampenhout-Sas, viel het voltallig Open VLD-Groen-sp.a-schepencollege volledig uit de lucht. N-VA Haacht bond als eerste de kat de bel aan en mobiliseerde de inwoners om bezwaarschriften in te dienen tegen dit project. Noch de consument, noch de Haachtse handelaars zitten te wachten op een bijkomend shoppingcenter met nog meer grote winkelketens, om nog te zwijgen van het dreigend verkeersinfarct ter hoogte van Kampenhout-Sas waar de files nu al de ergste zijn van de hele regio.

N-VA Haacht is wel voorstander voor kantoorruimtes of een KMO-zone met minimale impact op de mobiliteit en maximale werkgelegenheid als alternatieve invulling van de witloofsite. Ook zijn wij voorstander van een intergemeentelijk zwembad op deze site dat samen met buurgemeenten en privé-partners zou kunnen gebouwd en uitgebaat worden. Maar dan moet het kostenplaatje wél kloppen. Het zou alleszins een mooi alternatief zijn dat geen schade toebrengt aan de Haachtse middenstand maar toch ten dienste staat van alle inwoners van de omliggende gemeenten.

Aanleg van een grote speeltuin voor kinderen tot 12 jaar

Speeltuin

Haacht mist een grote speeltuin voor kinderen tot 12 jaar. We hebben nood aan een speeltuin met schommels, glijbanen, klimnetten en dergelijke. Voor jongeren zou er een voetbal- of basketkooi worden voorzien. Op zo’n speelplein moet er ook voldoende ruimte en accommodatie zijn voor de ouders. We denken daarbij bijvoorbeeld aan picknickbanken.

 

Capaciteitsprobleem GBS Klimop Wespelaar aanpakken

Gemeentelijke Basisschool Klimop

Samen met het oud gemeentehuis van Wespelaar heeft de gemeente ook een achterliggend bijgebouw met drie klaslokalen van GBS Klimop verkocht, waardoor het de toekomstige uitbreidingsmogelijkheden van deze school hypothekeert. Met de nieuwe verkavelingen die momenteel in heel Haacht worden ontwikkeld, zullen er in de toekomst immers ook heel wat schoolkinderen bijkomen.

N-VA Haacht wil meewerken aan een oplossing om capaciteitsproblemen in de gemeentelijke basisscholen tegen te gaan.

Nauwere samenwerking met de gemeentescholen en problemen sneller aanpakken

N-VA wil de gemeentescholen ook in eigen beheer behouden. In het begin van de vorige legislatuur ontstond er veel commotie toen bleek dat het schepencollege plannen had om onze gemeentescholen te verkopen aan het Gemeenschapsonderwijs (GO). Door nauwere samenwerking met onze scholen willen we dergelijke problemen vermijden en eventuele capaciteits- of andere problemen sneller aanpakken.

Finse piste aan sportcomplex Den Dijk

Finse piste

N-VA wil de nodige infrastructuur aanbieden om recreatief en gezond te joggen in Haacht. Daarom willen we investeren in een Finse piste die schokwerend is voor onze joggers.

Een Finse piste is een loopparcours met een verende bovenlaag. Die geeft een prettig loopgevoel en voorkomt blessures aan de gewrichten.

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) subsidieerde in 2012 reeds de aanleg van Finse pistes in 21 gemeenten in Vlaanderen: Minister Muyters: "Deze ondersteuning past perfect in het Actieplan Gezond Sporten. Blessures zijn vaak te wijten aan verkeerd materiaal of een slechte ondergrond. Van zo'n Finse piste kunnen zowel clubsporters als individuele joggers gebruikmaken."

N-VA Haacht zal de minister vragen om in de volgende legislatuur subsidies vrij te maken voor de aanleg van een Finse piste in Haacht aan sportcomplex Den Dijk.

Evenwichtige verdeling van de Haachtse sportinfrastructuur

Door de bouw van de multifunctionele box aan sportcomplex Den Dijk dreigt deze site snel overbezet te geraken en dit terwijl de schoolsportaccommodatie in Don Bosco en Sint Angela op bepaalde momenten onbenut is. Daarnaast leidt de toenemende concentratie van activiteiten op Den Dijk er nu al vaak tot parkeerproblemen. Ook al wordt er extra capaciteit voorzien naar aanleiding van de nieuwe zaal, toch vrezen wij dat het parkeertekort op deze site in de toekomst nog zal toenemen. N-VA wil daarom de bereikbaarheid van Den Dijk met alternatieve vervoermiddelen (bus, trein, fiets, te voet, shuttle bij evenementen) maximaal promoten.

Voor de zaalsporters ijveren we ervoor dat de schoolsportinfrastructuur opengesteld blijft voor gebruik ‘s avonds.  Aan de tennisliefhebbers willen we  overdekte tennisterreinen aanbieden om te kunnen trainen in de winter. Nu moeten ze uitwijken naar clubs in Herent, Leuven en Rotselaar.

N-VA wil alle sporttakken vertegenwoordigd zien in het Haachtse sportlandschap. Zo zou Haacht op de trein moeten springen van de nieuwe opkomende sport padel. Deze sport wordt gespeeld op een buitenterrein met 3 meter hoge betonnen of glazen wanden. Om padel te kunnen spelen moeten de Haachtenaren momenteel uitwijken naar Leuven, Elewijt, Vilvoorde of Sint-Katelijne-Waver.

N-VA voor 100% achter het nieuw dienstencentrum

Aan het Klapgat in Haacht wordt momenteel een complex van 56 woongelegenheden gebouwd, waaronder 49 “assistentiewoningen” voor zorgbehoevende senioren. In dit gebouw voorziet het OCMW van Haacht een lokaal dienstencentrum. Geen kale refter, maar een aangename omgeving waar senioren terecht kunnen met vrienden en familie, computercursussen volgen en koffie drinken met bewoners uit heel Haacht. Het is de bedoeling om hier mensen van alle leeftijden samen te brengen om zo integratie te bevorderen. Er komt een seniorenloket en een parking met autodeel-punt. Voor de zorgverstrekking wordt samengewerkt met lokale professionals en vrijwilligers, die ingezet worden naargelang de bewoner ze nodig heeft. Op een moment dat hen het beste uitkomt.

N-VA Haacht steunt dit project ten volle. Meer nog, we willen vrijwilligerswerk in dit dienstencentrum laagdrempelig en toegankelijk maken: ouderen die zich actief willen inzetten om anderen te helpen. Er komt een aparte plek op de gemeentelijke website voor onze vrijwilligers. Op deze manier willen we het aantal ouderen die zich inzetten als vrijwilliger verdubbelen.

Aangepast wonen stimuleren

Huissleutel

N-VA Haacht wil elke oudere zolang mogelijk in zijn of haar vertrouwde omgeving laten wonen. We willen aanpassingen aan de eigen woning daarom zovele mogelijk aanmoedigen en steunen de Vlaamse aanpassingspremie voor 65-plussers voor de installatie van technische hulpmiddelen of verbouwingen om de woning toegankelijker te maken, en dit zowel voor bewoners als verhuurders.

Verder willen we alternatieve woonvormen zoals kangoeroe-, zorgwonen en cohousing stimuleren en ouderen hulp bieden bij hun zoektocht naar een gepaste oplossing.

 

Aangepast vervoer voor senioren

Mobiliteit laat ouderen toe om deel te nemen aan dagelijkse activiteiten zoals winkelen en het onderhouden van sociale contacten, wat de kans op depressie en sociaal isolement verkleint. Ouderen zolang mogelijk veilig mobiel houden is voor N-VA Haacht dan ook een prioriteit.

 

Met de auto
We bieden aan de seniorenverenigingen een gratis opfrissingscursus aan over het verkeersreglement.


Met de trein
We pleiten bij de spoorwegen voor goed toegankelijke perrons en duidelijke betaalautomaten.


Met de bus
Voldoende, goed verlichte en veilige haltes, voorzien van een zitbank en schuilhokje in samenwerking met De Lijn.


Aangepast vervoer
We zoeken meer vrijwilligers die tegen een vergoeding meewerken in de minder-mobielencentrale (MMC). We willen vermijden dat mensen afhaken ‘omdat ze er niet meer geraken’ Wij kiezen voor sociaal gemeenschappelijk vervoer van minder-mobiele mensen naar de belangrijkste activiteiten van de erkende verenigingen en van de gemeente.

 

Beter onderhoud van de Haachtse beken

Bij aanhoudende regen en wateroverlast is het van het grootste belang dat alle beken in Haacht jaarlijks grondig worden onderhouden. Zij zijn de aders van onze gemeente om de woonzones en akkers van overstroming te vrijwaren. Vooral op de scheiding met de buurgemeenten schiet het onderhoud langs Haachtse kant vaak tekort.

Maatregelen ter preventie van sluikstorten en GAS-boetes voor overtreders

Sluikstorten

Sluikstorten blijft een groot probleem, ook in Haacht. Het plaatsen van borden heeft een ontradend effect en overtreders moeten streng aangepakt worden door middel van GAS-boetes. Langs de andere kant moet de gemeente stimulansen bieden om vrijwillige opruimacties aan te moedigen.

Terug naar een eerlijke en billijke spreiding van de vliegroutes

Vliegtuig

N-VA Haacht wil een eerlijke en billijke spreiding van de vliegroutes. Haacht draagt al jaren 80 procent van de dalende vliegtuigen zonder klagen. Maar het creëren van de opstijgroute Leuven Rechtdoor doorbreekt een eerlijke en billijke spreiding. De opstijgroute Leuven Rechtdoor moet daarom teruggedraaid worden naar de toestand van voor maart 2014.

Meer inheemse bloemen en bijenhotels om de dalende bijenpopulatie tegen te gaan

Bijen

Om tegemoet te komen aan de afnemende bijenpopulatie zou Haacht gemeentelijke gronden kunnen fleuriger maken door inheemse bloemen/planten uit te zaaien en meer bijenhotels te verspreiden over het grondgebied.

Realisatie van een hondenspeelweide die aangenaam is voor honden en hun baasjes

Hondjes

N-VA Haacht wil van het idee van een hondenlosloopweide een leuke hondenspeelweide maken. Waar het gezellig is om te toeven. Waar zowel de honden als hun baasjes samen kunnen genieten van het buiten zijn op een mooie, stimulerende plaats die op een natuurlijke manier in het landschap geïntegreerd ligt.

 

Organisatie van een jaarlijkse Jan Primus-stoet

N-VA wil de mensen en de verenigingen van Haacht samenbrengen rond een gezamenlijk project. Zo vinden wij dat de figuur van hertog Jan Primus ideaal is als thema voor een stoet.

Jan I van Brabant was hertog van Brabant van 1267 tot 1294. Hij stond bekend als een levensgenieter en minnaar van muziek, zang en dichtkunst. Wij kennen hem natuurlijk vooral van zijn afbeelding te paard dat gebruikt wordt als logo van het beroemde Primus-bier van de Brouwerij van Haacht.

Bovendien worden sinds 1969 in Haacht elke zomer de alom bekende Jan Primus-feesten georganiseerd.

Een ideale gelegenheid dus voor een stoet rond deze figuur. De Jan Primus-stoet zou plaats kunnen vinden op de zondagnamiddag van de Jan Primusfeesten.

Uitdragen van de Vlaamse identiteit

N-VA wil de Vlaamse identiteit uitdragen en het Vlaamse karakter van onze gemeente beschermen. Gandhi zag identiteit als een stevig huis, een vertrouwde plek waar men zich prettig voelt en van waaruit men, met de luiken open, de wereld ziet.

Vlaamse identiteit is thuiskomen, is positief burgerschap. Onze taal zet deuren open naar integratie.

Onze taal is het sociale bindmiddel dat we resoluut en zonder terughoudendheid promoten.

Nieuwe bestemming voor (sommige) parochiekerken

Kerk van Tildonk

Vijfenveertig procent van de Vlamingen gaat enkel nog naar de kerk voor een doop, een huwelijk of een begrafenis. Met andere woorden: enkel bij familiale of sociale verplichtingen. In tien jaar tijd is het aantal vaste kerkgangers van 12% naar 6% gedaald.


Tijd om nieuwe bestemmingen toe te kennen aan deze prachtige architecturale gebouwen. Kunst- en gezondheidscentra met huisartsen, therapeuten en apotheek, kantoorfuncties, horeca, openstellen voor studenten. De Vlaamse regering voorziet al premies voor herbestemming. Dit moet verder uitgebouwd worden in samenspraak met de kerkfabrieken.

De digitale kloof verkleinen

Zoekbalk

Tegenwoordig doen we voor alles een beroep op Facebook of andere sociale media. Maar niet iedereen heeft toegang tot internet. Vijftig procent van de senioren heeft nog nooit internet gebruikt. Daarom willen we blijven inzetten op aangepaste computeropleidingen en workshops, het OLC-café en de digidokter in de HaBoBIB.
 
Op de gemeentelijke website willen we informatie voor senioren gemakkelijk vindbaar maken, klare Vlaamse taal gebruiken in voldoende grote letters en de klantvriendelijkheid verhogen.

Cultuuraanbod voor iedereen

Senioren in de film

Alle Haachtse ouderen moeten de kans krijgen om te genieten van het rijke vrijetijdsaanbod in Haacht. Daarom willen we mogelijke drempels voor senioren zoveel mogelijk uitschakelen. Zo wil N-VA Haacht de bestaande korting op filmtarief voor 65-plussers uitbreiden naar alle cultuurevenementen.

Daarnaast willen we het vrijetijdsaanbod van alle erkende Haachtse cultuurverenigingen op regelmatige basis in een overzichtelijke brochure bundelen. Een goede communicatie is heel  belangrijk.

Ook moeten alle activiteiten in Haacht goed bereikbaar zijn, zeker voor minder mobiele inwoners.

Openbare toiletten in de buurt van de markt

Openbare toiletten

Zoals bij veel voorstellen van N-VA is dit er ook één dat eigenlijk voor alle leeftijdsgroepen handig is. Naast overeenkomsten met de handelaars om in de winkel een toilet ter beschikking te stellen van de klanten en dit aan te geven met een sticker op de etalages, willen we bij de parking van Klapgat en Lombaarden een publiek toilet voorzien.

Plaatsen van hondenpoepbakjes op gerichte locaties

Haacht heeft in oktober 2017 het label diervriendelijke gemeente in ontvangst mogen nemen. Maar aan verschillende voorwaarden voor dit label is vandaag nog steeds niet voldaan. N-VA Haacht wil haar gemeente “label-waardig” en hondenpoepvrij maken.

Door onder andere meer en op gerichte locaties hondenpoepbakjes te plaatsen. Bakjes die sluikstorten ontraden zonder de openbare weg te ontsieren.

Plaatsen van vogelhuisjes en beschutting voor loslopende katten

Meerdere vogelhuisjes kunnen verdeeld worden in het landschap voor onze inheemse vogels in het landschap. “Elk vogeltje heeft zijn huisje”.

Niet alleen vogels zijn blij met een aangepast dakje boven het hoofd. Katten zonder baasje, alleen in vrijheid levend, zouden in koude periodes meer dan blij zijn met beschutting tegen het ongure Belgische weer. Waarom ook hier geen huisjes voor voorzien?