U bent hier
Programma 2024
Hieronder vind je de belangrijkste punten van ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. Heb je nog ideeën? Laat het ons zeker weten!
Thema 1 - VEILIG OP WEG IN HAACHT
In een tijd dat de keuze aan alternatieve vervoersmiddelen ruimer wordt, wil N-VA Haacht de uitdaging aangaan om de juiste balans te vinden tussen een vlotte doorstroming, veiligheid voor iedere weggebruiker, leefbaarheid en het voor iedereen bereikbaar houden van alles wat onze gemeente te bieden heeft.
Te voet
N-VA Haacht kiest voor een weloverwogen verdere uitrol van een trage wegennetwerk waarbij nuttige trage wegen blijvend worden onderhouden en sommige oude paden opnieuw opengesteld worden. Zodat er een aaneengesloten alternatieve en nuttige route ontstaat voor wandelaars, weg van het snelle verkeer. Niet alleen trage wegen moeten blijvend onderhouden worden, ook de voetpaden.
Oversteekplaatsen op drukke straten zouden best voorzien worden van verkeerslichten met drukknopen voor de trage weggebruikers. Zoals bv. de oversteekplaats aan Den Dijk.
De autoluwe verkeersinrichting van de scholen zullen we zeker behouden en waar nodig verder uitwerken.
Fietsers
Steeds meer inwoners kiezen voor de fiets, waardoor we de noodzaak naar veilige en regelmatig onderhouden fietspaden zeker als prioriteit zullen aanpakken. Door de grotere variatie aan fietsen, lijkt het ons ook genoodzaakt fietspaden aan te passen aan de bredere, snellere en grotere fietsen.
Niet alles hoeft te wijken voor Koning Fiets, naar onze mening mag er ook gerekend worden op wederzijdse goodwill en hoffelijkheid van automobilisten en zwakke weggebruikers onderling. Toch houden we het inrichten van fietsstraten, waar wenselijk en praktisch mogelijk, als mogelijke oplossing in ons achterhoofd.
Ook pleiten we voor een aansluiting van het jaagpad langs het kanaal Leuven-Mechelen, “de Vaart”, naar de fietsostrade langs het spoor Leuven-Mechelen. Een project waar N-VA Haacht zich volledig achter heeft geschaard, zoals ook een functionele fietsweg van ’t Spet naar het centrum van Haacht.
Auto’s
Automobilisten vormen nog steeds de hoofdmoot van de weggebruikers in landelijke gemeenten, zo ook in Haacht.
Om een vlotte en vooral veilige doorstroming te garanderen voor alle weggebruikers zijn snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk. De lichtgevende borden die zone 30 aangeven zijn, volgens N-VA Haacht, het meest efficiënt en kunnen eventueel ook enkel voor bepaalde tijdsvorken ingesteld worden (bv. enkel tijdens de begin- en einduren van scholen of met bepaalde evenementen).
Er moet, volgens ons, voor eens en voor altijd komaf gemaakt worden met de chaos aan voorrangsregels. Voorrang van rechts werd al opgezegd op de Grote Baan in Wespelaar, zonder enig noemenswaardig negatief gevolg. Laat u ons toe dat voor de rest van Haacht ook te overwegen.
De Grote Baan indachtig, heeft onze mobiliteitsexpert de voordelen van eenrichtingslussen op een rij gezet. Mocht bijvoorbeeld de Grote Baan eenrichtingsverkeer richting Provinciesteenweg worden en de Neerstraat richting Wespelaar centrum, met de verbindingsstraten tussen de twee als verkorting van de lussen, dan zou het probleem van de op straat geparkeerde auto’s, die het verkeer ophouden, meteen opgelost zijn.
Wij zijn ervan overtuigd dat dit voor nog straten een oplossing zou kunnen zijn, maar ons goede fatsoen weerhoudt ons ervan dit op te dringen zonder eerst onze bewoners hierover te polsen.
Want N-VA pleit er voor om, bij het plannen van eender welke herinrichting van straten of wijken, de bewoners in eerste fase te betrekken. Zodat er met eventuele speciale noden voor bv. handelaars of ondernemers kan rekening gehouden worden nog voordat de plannen zijn getekend.
Bij wegenwerken zou er een parkeerverbod moeten kunnen worden ingesteld op de omleidingswegen zodat de doorstroom van het omgeleide verkeer vlotter kan verlopen.
Zwaar verkeer
Onze Haachtse transporteurs en ondernemers volgen ondertussen de doorstroomroutes voor zwaar vervoer zoals het hoort. Toch zou hierop meer controle moeten komen. Het kan niet zijn dat sommige chauffeurs, die slechts sporadisch Haacht passeren, ermee weg geraken om zomaar even binnendoor, de voor zwaar vervoer verboden richting in te slaan en alsnog voor overlast zorgen.
Openbaar vervoer
N-VA Haacht blijft erbij dat een geschrankt perron aan het station van Haacht een snellere oplossing zou kunnen vormen voor het verkeersinfarct dat de veel te lang gesloten slagbomen nu veroorzaken.
Het zou alleszins minder ingrijpend en veel goedkoper zijn dan de brug/fly-over of tunnel waar al –tig jaar over gepalaverd wordt.
Daarmee zou er dan toch al bij de aanleg van dit perron kunnen rekening gehouden worden dat niet iedere passagier in staat is om hinkstapspronggewijs een hoogteverschil van meer dan normaal te overbruggen bij het in- en uitstappen. Wat ons naadloos brengt tot het probleem van de minder mobiele reizigers die, toegegeven, niet staan te springen (pun not intended) om de trein te nemen aan een perron waar een kliminitiatie niet zou misstaan. Een probleem dat N-VA met volle overtuiging wil aankaarten bij de Belgische spoorwegen.
Vooruitziend als we zijn, heeft onze fractie al geijverd voor het plaatsen van een extra ticketautomaat op perron 2. Met de heraanleg en uitbreiding van de stationsomgeving voorziet men dat het aantal opstappers nog zal stijgen (Haacht is nu reeds de grootste regionale opstapplaats met dagelijks 636 pendelaars). Wij streven dan ook al een aantal jaar voor het tot stand komen van een rechtstreekse treinverbinding Haacht-Brussel, de P-Express!
Verder ijveren wij ook voor het plaatsen van camera’s aan de fietsstallingen van beide stations op ons grondgebied. Ook al zijn onze politiediensten er dit jaar in geslaagd een aantal fietsendieven in te rekenen, toch zou de plaatsing van camera’s een ontradend effect hebben.
Leuven Rechtdoor
Sommigen onder ons Haachtenaars blijven gelaten en denken dat ze het lawaai wel gewend zullen raken, “omdat er toch niets tegen kan gedaan worden”, anderen vinden het niet eens meer storend. Maar voor N-VA Haacht blijft het een princiepskwestie. Aan een oneerlijke spreiding van overlast kunnen wij niet wennen. Punt.
De vliegroute moet aangepast naar haar oorspronkelijke lijn. Dit zal leiden tot een halvering van opstijgend overvliegend verkeer!
Thema 2 - WELVAREND HAACHT
Ondernemend Haacht
N-VA Haacht wil streven naar een gemeentebestuur dat als eerste klaar staat om ondernemers en particulieren te steunen in hun initiatieven en samen naar oplossingen te zoeken.
Zo verdienen de dorpskernen van de deelgemeenten een grondige heropwaardering. Hierbij kan bv. burgerparticipatie een oplossing bieden voor het aantrekken van handelszaken. Er kan met veel toeters en bellen een “cashpoint” geïnstalleerd worden, als er in de wijde omtrek geen winkel te bespeuren valt, blijft het centrum een lege doos.
Nieuwe impulsen voor de wekelijkse markt
In onze ideale wereld roept de wekelijkse markt een bruisend beeld op van gezellige bedrijvigheid.
Dit zou in Haacht perfect mogelijk zijn, indien standplaatsen heringedeeld worden tot een compacter geheel.
Om nieuwe marktkramers aan te trekken zou er eventueel een tijdelijke verlaging van het standgeld ingevoerd kunnen worden en trouwe marktkramers zouden kunnen beloond worden met om de x-aantal weken een gratis standplaats.
Daarnaast kunnen we zoeken naar regelmatige aanvullingen van de markt, zoals een boerenmarkt, hobbymarkt, tweedehandsmarkt, etc…
De jaarmarkt, waarop ook alle Haachtse ondernemers met eigen stand of kraam uitgenodigd worden, heeft in het verleden al bewezen dat het de opkomst en gezelligheid van de markt ten goede komt.
Thema 3 - ECHT HECHT HAACHT
Speeltuinen
Dichtbij en toch even weg. Een speeltuin is meer dan een plek waar kindjes op de schommel zitten. Het is even weg van huis waar de huishoudelijke klusjes steeds de aandacht opeisen, even bijkletsen met ouders uit de buurt, nieuwe buren leren kennen, nieuwe vriendjes maken…
Vooral in het centrum van Haacht, waar de buitenruimte voor veel appartementsbewoners sowieso al beperkt is, is een buitenspeelplek van sociaal belang.
Er zouden meerdere speelpleintjes of speelbossen moeten komen, verspreid over heel Haacht, waar onze spelende jeugd en jeugdbewegingen zich dermate kunnen uitleven en zo onbewust werken aan hun mentale, sociale en fysieke gezondheid.
Speelpleinwerking
De speelpleinwerking is een groot succes in Haacht, maar we moeten er bij stilstaan dat indien deze jaar in jaar uit op dezelfde locatie doorgaat, dit bijzonder belastend is voor de omwonenden.
N-VA Haacht gaat voor een eerlijke spreiding. Daarom stelt N-VA Haacht voor om een jaarlijkse beurtrol in te lassen, waarbij we de speelpleinwerking afwisselend willen laten doorgaan in onze verschillende basisscholen. Zo hebben de buurtbewoners toch minstens één rustige zomervakantie.
Rustpunten
Niet enkel de jeugd heeft nood aan buitenruimte. Verspreid over het centrum willen we meer rustpunten creëren, zitbanken voor zowel “hangjongeren” als “hangouderen”. Voor deze laatste groep is de afstand van woonst tot winkel soms te groot en kan zo’n rustpunt het verschil maken.
Niet enkel dat, een zitbank nodigt uit tot sociaal contact en dat kan een Hechte gemeente enkel ten goede komen.
Kortom alle initiatieven die helpen eenzaamheid of sociaal isolement te bestrijden moeten worden toegejuicht.
Sterretjesweide
Te vaak wordt het verlies van een stilgeboren kindje zwaar onderschat. Een sterretjesweide kan een rustige serene koesterplaats zijn, waar het hele gezin zijn verdriet kan verwerken en nieuwe hoop kan groeien. Op een sterretjesweide heb je als ouder of nabestaande de ruimte om je stilgeboren kindje of sterrenkindje te herdenken.
Ook hieraan moet Haacht tegemoetkomen en zullen wij voor ijveren.
Nieuwe woonvormen
Door de toenemende vergrijzing kan er ook best nu werk gemaakt worden van een weldoordacht en een voor Haacht werkbare regelgeving van alternatieve woonvormen die de mogelijkheid bieden aan ouderen om langer zelfstandig te wonen.
Zoals co-housing (systeem Abbeyfield), zorgwonen, kangoeroewoningen…, waarbij de gemeente mensen kan bijstaan in hun zoektocht naar een gepaste woonoplossing.
Ook tiny houses, waarvoor momenteel geen regelgeving bestaat, kunnen een mooie oplossing zijn om jongeren of ouderen dichtbij huis toch een privé plek te bieden.
Haacht hinkt hierin voorlopig nog behoorlijk achterop.
Anderzijds zou het stimuleren van geconventioneerd huren een oplossing kunnen bieden aan jonge mensen die, in hun zoektocht naar betaalbaar wonen, anders noodgedwongen (ver) buiten onze mooie gemeente terechtkomen.
Tevens wenst N-VA Haacht een bouwstop, of minstens een bouwpauze. Wij willen een vrijwaring van de groene stroken die Haacht nog arm is, zoals onder andere de Lombaarden (buitenkant ring).
11 Juli viering
N-VA Haacht is van mening dat, om te voorkomen dat de 11 juli viering opnieuw gekaapt wordt door een kleine minderheid, het weer als volwaardig feest voor alle Haachtenaars in ere hersteld moet worden.
Ons Vlaamse karakter is tenslotte een verbindende factor tussen elk individu, zonder exclusie, binnen onze gemeenschap!
Thema 4 - VEILIG HAACHT
Het doven van de openbare straatverlichting kan dan wel zijn voordelen hebben op de nachtrust van de meikever, voor veel inwoners die na elven, vooral te voet of met de fiets, nog de straat op moeten, zijn het bange tijden. N-VA Haacht had liever gezien dat er eerst de alternatieven, zoals het dimmen van de led- verlichting na een bepaald uur of minstens de kruispunten verlicht laten, overwogen werden in plaats van deze drastische black out in de maag gesplitst te krijgen.
Onder het motto “voorkomen is beter dan genezen” is het volgens onze fractie raadzaam om ietwat meer blauw de straat op te sturen zolang er geen duidelijk opgedeeld afkoppelplan bestaat en Haacht quasi volledig in het donker zit na 23.00u.
Zo willen wij preventief misdrijven tegengaan en het veiligheidsgevoel van onze burgers vergroten. Door het oprichten van BIN’s (Buurt Informatie Netwerk) kan de Haachtenaar zelf kort op de bal spelen.
N-VA Haacht wil ook volop inzetten op een efficiënter drugpreventiebeleid. De drugpreventie ambtenaar dient ten volle ingezet in alle (middelbare) scholen op Haachts grondgebied. Onze jeugd moet clean blijven!
Thema 5 - STERK EN GEZOND BELEID IN HAACHT
Gemeentediensten
Een N-VA bestuur staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt.
Zo staat een N-VA bestuur voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan Haacht blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen. Waar het kan kijken wij ook voor lagere belastingen.
Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kan Haacht deze krachten vinden en behouden. Dit houdt in dat we goede medewerkers gaan belonen, maar ook afscheid durven nemen van mensen waar we geen zinvolle taken voor hebben. Personeel is nu eenmaal duur en als N-VA willen we de middelen ten volle inzetten ten dienste van onze inwoners.
Tenslotte hebben we nood aan een betrouwbare dienstverlening.
De door Covid in het leven geroepen “loketten op afspraak” zorgen soms voor onnodige vertragingen en ergernis voor veel inwoners van Haacht en kunnen, wat ons betreft, beperkt worden tot één bepaalde dag, zodat de overige dagen het gemeentehuis een vlot toegankelijke dienstverlening kan bieden aan iedere inwoner die zich aandient. Een extra avondopening zonder afspraak zou ook een mogelijkheid zijn, of eens de maand een zaterdagvoormiddag. Alle oplossingen voor een aangepaste dienstverlening zijn bespreekbaar voor N-VA, zolang de inwoners er beter van worden.
Voor N-VA is onze taal de belangrijkste verbindende factor binnen onze gemeente. Het opent de deuren naar integratie en wederzijds begrip. Het promoten van het Vlaamse karakter geeft vanuit dit standpunt dan ook blijk van gastvrijheid en openheid.
Digitale kloof verkleinen
Door de steeds verder uitgewerkte digitalisering van de administratie zou men als logisch gevolg kunnen aannemen dat een deel van de werkdruk voor ons gemeentepersoneel is weggevallen.
Wat onze mensen ongetwijfeld de ruimte moet geven om extra diensten aan te bieden aan burgers die niet helemaal mee zijn met de digitale wereld en om de “digibeten” onder ons te leiden door de doolhof binnen het e-loket.
Een “mute lab” of een stilte box met een voor iedereen toegankelijke PC in het gemeentehuis, LDC (lokaal dienstencentrum), de oude pastorie in Tildonk en centrale plaatsen in de andere deelgemeenten, kan ook al helpen de digitale kloof te overbruggen.
Cultuur
Voor N-VA Haacht moet het mogelijk zijn om ieder burgerinitiatief bespreekbaar te maken.
Niet enkel voor de grote projecten, maar ook de kleinschalige socio-culturele activiteiten (een jeugdfuif, een seniorenfeest, stille/prikkelarme fuif, free podium, …), in plaats van deze initiatieven te begraven onder een berg administratieve rompslomp, kan de gemeente een eerste aanspreekpunt worden waar inwoners begeleid worden in hun creatief proces en steunen waar mogelijk.
Een jeugdhuis zou een dergelijk project kunnen worden. Volgens onze mening moet het initiatief echter van de jeugd zelf uitgaan en kan het gemeentebestuur wel oplossingen en mogelijkheden aanbieden en de initiatiefnemers begeleiden.
Wat de herbestemming van kerken betreft, wil N-VA de mogelijkheid bieden om het gebouw eenzelfde rol te laten spelen binnen de deelgemeenten, zonder maar met nog plaats voor religieuze invulling en met behoud van de cultureel geschiedkundige elementen en kunst.
Een gemeenschapscentrum dat in overleg met de geëngageerde inwoners zijn invulling kent, kan zo mee evolueren met de noden en behoeften van de inwoners van de desbetreffende deelgemeente. De Vlaamse regering voorziet een premie voor herbestemming en in samenspraak met de Kerkfabriek, kunnen we hopelijk tot een mooi en nuttig compromis komen.
Sport- en verenigingsleven
N-VA Haacht wil zich ook inzetten voor propere en deftige lokalen voor de sport- en jeugdverenigingen.
Wij overwegen om subsidies deels te gebruiken om de huurkost van de sportinfrastructuur te verlagen zodat ook kleinere verenigingen er terecht kunnen.
Bij grotere (sport)evenementen is gebleken dat de parkeergelegenheid aan Den Dijk te kort schiet. De alternatieve vervoermiddelen ((bel)bus, trein, te voet) moeten dan ook maximaal gepromoot en bezoekers de mogelijkheid van een shuttlebus bieden.
Capaciteitsprobleem GBS Klimop
Hoewel onze fractie voordien niet echt voorstander was, zou een overheveling van de gemeentescholen naar het Gemeenschapsonderwijs wel bespreekbaar zijn, onder voorwaarde dat de gemeente inspraak behoudt in het onder andere dubbel gebruik van de infrastructuur.
Afhankelijk van de verkregen clausules binnen het overnamecontract, zou N-VA Haacht pleiten voor de bouw van een extra verdieping op de infrastructuur van Gemeentelijke Basisschool Klimop, dit om het wegvallen van de eerder verkochte gebouwen te compenseren.
Lokaal Dienstencentrum (LDC)
Het valt ons op dat het LDC zijn doel een beetje gemist heeft en eerder een verlenging is geworden van de omliggende appartementsgebouwen. Dit kan beter, het Lokaal Dienstencentrum moet duidelijk openstaan en gepromoot worden voor alle Haachtenaars.
Thema 6 - PROPER HAACHT
Het verwijderen van het merendeel van de gemeentelijke vuilnisbakken heeft ertoe geleid dat zwerfvuil steeds meer tussen struiken en achter muurtjes terechtkomt en dat kan nooit de bedoeling geweest zijn. Het ontsiert het straatbeeld, lokt ongedierte aan, lokt een onveiligheidsgevoel uit en werkt frustrerend voor de omwonenden. Dit kan beter opgelost worden door op gerichte locaties terug vuilnisbakken te plaatsen en deze regelmatig te ledigen.
Wie langs onze wandelwegen rondkijkt, heeft ontegensprekelijk al gemerkt dat de zakjes met de keurig en in regel opgeruimde hondenpoep, her en der verspreid liggen bij gebrek aan vuilnisbakken. Hierdoor gaat de essentie van deze regelgeving volledig zijn doel voorbij.
N-VA Haacht wil dan ook op gerichte locaties hondenpoepbakjes plaatsen langs drukbezochte Haachtse wandelwegen.
Thema 7 - DIERVRIENDELIJK HAACHT
Onze gemeente Haacht draagt het label “Diervriendelijke gemeente”. N-VA Haacht wil dit label herwaarderen en onze mooie gemeente terug labelwaardig maken. Dierenwelzijn is voor ons dan ook een topprioriteit.
Zo zou bij adreswijziging van het baasje automatisch de CatID/DogID moeten worden aangepast en de eigenaar ervan ingelicht dat het ten voordele van zowel het dier als het baasje is wanneer de ID op “openbaar” gezet wordt.
We willen op zoek gaan naar meer locaties om hondenspeelweiden/bos in te richten en werken we aan een plan om het zwerfkattenbeleid beter uit te bouwen.
Ook de inheemse vogelpopulatie kan in samenwerking met Haachtse natuurverenigingen ondersteund worden door het plaatsen van soort specifieke vogelhuisjes.
De jaarlijkse paddentrek zal zeker niet uit het oog verloren worden. En alle initiatieven om onze bijenpopulatie in stand te houden kunnen op onze steun rekenen!
Gezien dierenwelzijn een topprioriteit is, zorgen wij dat IEDERE melding van dierenverwaarlozing of –mishandeling moet worden onderzocht en opgevolgd!