Kruispunt Keerbergsesteenweg - Zoellaan krijgt rotonde

Op 30 januari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeer, Wegen
Op dit kruispunt komt er in 2025 een rotonde

Na vele jaren discussie komt er dan toch een rotonde op het kruispunt van de Keerbergsesteenweg met de Zoellaan en de Lombaardenlaan, deel van de zogenaamde “ringweg” van Haacht. Deze rotonde was een belangrijk programmapunt van N-VA Haacht bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, en we zijn dan ook zeer verheugd dat er hopelijk voor eind 2024 met de werken zal kunnen gestart worden.

Bron van frustraties

Het bewuste kruispunt aan de Hubo is al decennialang een bron van frustratie voor de dagelijkse pendelaars die tijdens de spitsuren meerdere keren voor het rood licht staan om hier te kunnen afslaan. Ook tijdens de wekelijkse woensdagmarkt in het centrum zorgt het kruispunt voor veel verkeerslast. Naast een vlotter wegverkeer moet de rotonde ook de veiligheid van de zwakke weggebruikers verbeteren, een ander heikel punt van het huidige kruispunt. Er worden immers nieuwe, overwegend vrijliggende fietspaden aangelegd. Verder komt er een veilige fietsoversteek aan de Hansbrug en komen er zebrapaden voor voetgangers aan elke kant van de rotonde.

Kostenplaatje

De totale kost voor de heraanleg van de fietspaden en aanleg van de rotonde wordt geraamd op 2 miljoen euro. Het Vlaamse fietsfonds en De Lijn nemen hiervan 1,4 miljoen euro voor hun rekening, zodat de gemeente Haacht een goede zaak doet en slechts 0,6 miljoen euro moet opleggen.

Slechte verkeerstelling?

Op de gemeenteraad van juni 2020 was er nog grote consternatie toen de Haachtse bestuursmeerderheid een dure studie bestelde om de verschillen tussen verkeerslichten en een rotonde in kaart te brengen, gebaseerd op een telling van het verkeer op de Keerbergsesteenweg. Oppositiepartij N-VA Haacht reageerde vol ongeloof dat een dergelijke beslissing zou gebaseerd worden op een verkeerstelling in volle coronaperiode, toen de files op dit kruispunt historisch klein waren door het hoog niveau van telewerken in die periode. Gelukkig zegevierde het gezond verstand en komt de langverwachte rotonde er uiteindelijk toch.

Veilige fietspaden

De juiste timing van de werken staat nog niet vast. Eerst moeten er nog enkele grondonteigeningen gebeuren om ruimte te creëren voor de rotonde. Verder is er de herinrichting van de Provinciesteenweg/Stationsstraat met een gescheiden fietspad tussen de Jennekensstraat en de spoorweg, een ander belangrijk dossier waarvoor al jaren over de partijgrenzen heen wordt geijverd na 2 tragische ongevallen met fietsers. Ook dit project blijft N-VA Haacht op de voet volgen.