N-VA Haacht nu meer dan ooit tegen de afvaloven te Kampenhout-Sas!

Op 6 december 2011

N-VA Haacht die zich als eerste politieke partij verzette tegen de afvaloven neemt nu akte van de nieuwe zet van de De Coninck/Recover Energy die de initiatiefnemer  is van het project rond de afvaloven.

De Coninck/Recover Energy springt over het gemeentelijk niveau naar het Vlaamse niveau om zijn stedenbouwkundige vergunning te verkrijgen.

Wat hebben ze nodig om de afvaloven te bouwen op Kampenhout-Sas? 2 dingen: een milieuvergunning en een stedenbouwkundige vergunning.

Een milieuvergunning wordt verkregen bij de Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant (een politieke beslissing). De Deputatie heeft al te kennen gegeven dat ze die niet zal leveren. Dan volgt er eventueel beroep van Recover Energy van bij de Raad van State.

In de huidige stand van zaken zal Recover Energy haar stedenbouwkundige vergunning proberen te verkrijgen op het Vlaams niveau met als motivering:  een bijzonder procedure van algemeen belang. Het is de gedelegeerd stedenbouwkundig ambtenaar die deze vergunning eventueel zal leveren ( geen politieke maar een ambtelijke beslissing). Hiertegen kan beroep aangetekend worden door eenieder bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Desalniettemin heeft N-VA Haacht i.s.m. de N-VA-afdelingen van de buurgemeenten contact opgenomen met het kabinet van minister voor ruimtelijke ordening Muyters en zal op die manier haar strijd verder blijven zetten tegen de afvaloven!